Lennart " Chrichan " Christiansson.

Började som ljudtekniker på Radio Mercur 1959 och blev disc Jockey 1962 när Radio Syd startade med sändningar live från studion ombord på Cheeta. Han hade dagligen ett program som hette Chrichans Juke Box och varje vecka programmet Fixat, Trixat och Mixat. Under första halvan av 60-talet turnerade han flitigt som popsångare med sina band Rhe Buccaneers och The Gamblers.
1969 startade han företaget Playback som från början var ett grammofonbolag med egen inspelningsstudio. Företaget ändrade senare inriktning och blev ett välkänt produktionsbolag av ljud, videos, och bildspel.
1990 sålde han företaget och flyttade till Australien.
1996 publicerades hans självbiografi i Sverige.



"Jag började arbeta på Radio Mercur när jag var 18 år gammal. Året var 1959.
Sändarfartyget ägdes då av Danska Radio Mercur, och sändningarna på svenska var bara ett par timmar mitt på dagen.

Stationens namn var "Skånes Radio Mercur"
Jag anställdes som ljudtekniker och hade ansvar för en av de två studios som Radio Mercur förfogade över i centrala Malmö.

I början av 1962 köpte Britt Wadner sändarfartyget Cheeta när Danska Radio Mercur hade skaffat ett nytt och större fartyg. Samtidigt ändrades namnet på stationen till Radio Syd.
De allra flesta programmen bandades i Malmö, men vi fick en del program från Stockholm där en del av de stora grammofonbolagen spelade in sina egna program med de senaste skivnyheterna. Det var Metronome-Nytt med Pelle Nyström och Nytt från Sonet med Björn Fremer. Pekka Langer spelade in ett program som sändes varje vecka som hette "Republiken Skåne"
Att se till så att alla bandade program kom ut till sändarfartyget var ett äventyr i sig själv.
Centrum Linjen som hade ett par båtar som trafikerade leden Malmö - Köpenhamn transporterade våra band till Köpenhamn mot att dom fick reklam i radion. I Köpenhamn var det en fiskare som hade till uppgift att hämta banden från Centrum Linjen och transportera dessa tillsammans med de danska banden ut till sändarfartyget.
Varje dag halv tolv åkte vi iväg till Malmö hamn för att leverera banden till Centrum Linjen.
Ibland var vi lite sent på det och fick kasta ombord banden på båten som redan lagt ut från kajen. Ibland kunde det hända att båten var för långt ut och banden hamnade i Malmö hamn och Radio Mercur fick spela non-stop musik följande dag.
När Radio Mercur blev Radio Syd fick vi leta upp en fiskare i Limhamn villig att ta hand om transporterna till och från Cheeta.

Ett vanligt arbetsskift var varannan vecka ombord på Cheeta och varannan i studion i Malmö. Men om vädret var dåligt kunde det hända att man fick stanna kvar på båten fjorton dagar och kanske till och med längre.
Utrustningen i Malmö var ganska sofistikerad för tiden. Ampex, Lyrec och Movic bandspelare. Garrard skivspelare med Ortofon picuper. Mikrofonerna var av märken som Neumann, Sennheiser, Pearl och Bauer.
Ombord på Cheeta fanns fyra stycken Lyrec bandspelare och en mixer.
I början var det bara för personalen ombord att spela musik och program från bandspelare och blanda upp med bandade reklaminslag enligt en sändningslista som erhölls med banden varje dag.
Men när vi så småningom byggde studio ombord för att kunna göra direktsändningar från båten installerades fyra grammofoner. Två i själva studion och två i det gamla kontrollrummet. Grammofonerna ombord försågs med specialgjorda armar som Ortofon uppfunnit för att pick-upen skulle hålla sig kvar i skivspåret även i hård vind och i sjögång.

Eftersom vi också monterade en mikrofon i det gamla kontrollrummet hade vi nu i princip två seperata studios ombord.

Natten till den 9 januari 1963 glömmer jag nog aldrig. Vi hade fastnat i ett stort isflak och drev med rasande hastihet genom sundet. Ankaret bara rasslade längs havsbotten och Åke Olsson, en annan ljudtekniker ombord, och jag jobbade hela natten med att försöka få upp ankaret och frigöra båten från isen. Vi lyckades efter en lång kall natt att frigöra Cheeta från järngreppet som isen helt överraskande hade tagit, men hade vissa problem när vi skulle fåra båten i land.
Efter hand som det svenska lagrådet stiftade lagar fick ju vi på Radio Syd göra vårt bästa för att inte bryta mot dom. När det plötsligt blev illegalt att transportera saker och ting ut till båten fick vi ju snabbt bygga om bryggan och styrhytten till studio för direktsändningar.
Utan brygga och styrhytt var det inte så lätt att föra båten mot Limhamn, men med förenade krafter och en smula uppfinningsrikedom fungerade det hela och på förmiddagen den 9 januari 1963 lade vi till vid kaj i Limhamn där vi sökt nödhamn.
Ombord på skeppet var förutom Åke Olsson och jag Britt Wadner, skepparen Holger Jensen och en disk Jockey från Radio Nord som hette Kaj Häger.

Den Svenska regeringen försökte på alla sött stoppa Radio Syd, och en gång fick dom televerket att dra in vårt tillstånd att använda MB Radio för att hålla kontakt med kontoret i Malmö.
MB radion hade varit vår enda kontakt med kontoret och den användes för det mesta för att beställa mat och annat som vi behövde ombord.
Utan radiokontakten fick vi nu försöka göra våra beställningar i dom ordinarie programmen utan att lyssnarna märkte det. Vi satt helt enkelt och småpratade med lyssnarna om vad vi skulle ha till frukost, lunch och middag. Ann Sofie Boj, som var sekreterare i land, fick sitta och lyssna på programmet och stenografera hela vår matlista.
Men efter en tid kom jag på idén att vi skulle spela in hela vår beställningslista på band och använda bandet som en sändningstest.
Varje natt efter klockan tre när vi spelat sista låten väntade vi fem minuter innan vi åter gick ut i etern och berättade att vi skulle göra testsändningar. Därefter sände vi bandet med den inspelade matlistan baklänges och i dubbel hastighet.
Britt Wadner satt hemma i Lund och bandade programmet, och dagen efter tog hon bandet med sig till kontoret där det spelades upp på rättvänt i halv hastighet och - Voilà, hela vår matlista kom i klartext.

Jag var anställd på radio syd till 1966 då jag blev arbetslös på grund av den svenska socialdemokratiska regeringens intrång i yttrandefriheten.
Min sista uppgift på Radio Syd var att se till att TV studion ombord på Cheeta II blev byggd och likaså TV studios och kontor i Lomma.

1996 publicerades min självbiografi " Sicket Himla Liv" i Sverige. I de kan du läsa mer om mitt liv som både radiopirat och popsångare.
Om du skickar ett e-mail så ska jag ombesörja att boken sänds till dig per postförskott.

chrichan.